ساختمان شهرداری اوشان، فشم و میگون

شرح پروژه

با گسترش همه جانبه شهرهای اوشان، فشم و میگون بدلیل اقبال فرهنگ خانۀ دوم و هجوم ابر شهرنشینان به مناطق ییلاقی و خوش آب و هوا که خصوصاً در فاصلۀ بسیار کمی از ابر شهر تهران قرارداد، خدمات رسانی شهری نیز رشد و گسترش زیادی می‌یابد که مرکز و قلب آن، ساختمان شهرداری است. 

ساختمان شهرداری فعلی در ضلع شمالی میدان امام (ره) فشم نه از حیث اندازه و فضای اداری مورد نیاز و نه از حیث کیفیت یک ساختمان در خور منطقه پاسخگوی نیازهای این شهر نیست، لذا مطالعات طرح پروژه شهرداری اوشان فشم میگون در دستور کارشناسان قرار گرفته و پس از طی مراحل قانونی مناقصه به مهندسین مشاور پل‌رود واگذار گردید.

چالش‌های اصلی پروژه

بطور خلاصه می‌توان گفت دو دسته چالش اصلی در این پروژه وجود داشت.

چالش رویکرد صحیح معماری جهت برقراری اصل عدالت و مساوات برای سهم مشارکت هر سه قوم اصلی منطقه که منتصب به شهرهای اوشان، فشم و میگون هستند و چالش بعدی از منظر تأمین پایداری گود و ساختمان پروژه بخاطر قرارگیری در زمینی کوهستانی، باشیبی بسیار زیاد، وجود ساختمان همسایه در مجاورت گود و درختان مستمر در مرز حدشمالی زمین و کوچۀ دسترسی فرعی در حدشرقی زمین، خاک نامناسب از نظر ویژگیهای مکانیکی و …

پاسخ به چالش ها

در خصوص مورد اول همانگونه که در طرح ساختمان مشاهده می‌شود، ایدۀ طرح برگرفته از سه قوم اصلی این منطقه است. سه حجم کاملاً مساوی و هم شکل با تفاوت‌های اندک در جزئیات (مثل روش چیدمان آجرها) با اتصال به هم از زمین برخواسته و در طبقۀ نهایی که در دفتر شهردار واقع است، به یک حجم واحد میرسند. 

در واقع ایده اصلی تبدیل کثرت (اقدام) به یک وحدت و یکپارچگی است. 

در خصوص مورد دوم نیز که بیشتر موضوعی فنی است، با عنایت به محدودیت‌های قانونی پایدارسازی در همسایگی‌ها و اخذ مجوزها و رضایت‌های لازم و با توجه به شکل پروژه و مشخصات هندسی زمین، و ارائه گزینه‌های مختلف و بحث و بررسی همه جانبه روی آنها، روش ترکیبی شامل نیلینگ، دیوارهای حائل جانبی و سازه نگهبان طراحی و به تصویب رسید.

ویژگیهای مهم دیگر معماری طرح

1- حجم پروژه در هماهنگی کامل با طبیعت پروژه طراحی شده است. حجمی پلکانی که مطابق با شیب زمین پروژه هرچه به سمت شمالی می‌رود، ارتفاع می‌گیرد. ترکیب سنگ، بتن نمایان و آجر در پس زمینۀ کوهستانی ساختمان، بخوبی هضم شده و در آن محو می‌شود. 

2- نمای دو پوستۀ پروژه برای بهره‌گیری هرچه بیشتر از نور و گرمای تابشی طبیعی در فصول سرد و کنترل تابش در فصول گرم ایجاد شده است. 

نمای پروژه‌ای شیشه‌ای داخلی از نفوذ سرما در فصل زمستان جلوگیری کرده و فضای واسط بین پوسته بیرونی و نمای داخلی خود بعنوان یک فیلتر هوایی عمل می‌کند. ضمن اینکه با طراحی فضای سبز در این پوسته علاوه بر تعدیل حرارت و ایجاد رطوبت مناسب، منظرۀ زیبایی نیز از داخل و بیرون ایجاد می‌کند.

نمای پوستۀ مشبک نیز در هنگام روز بازی نور و سایه زیبایی را در ساعات مختلف در فضای داخلی، سبب می‌شود.

3- استفاده از پوشش بام سبز جهت تعدیل تابش مستقیم به بام، ایجاد فضایی زیبا و آرام بخش جهت استفاده در موارد خاص و هماهنگی و همگونی بیشتر با طبیعت اطراف و همچنین پوششی برای تأسیسات واقع در بام پروژه. 

4- تأمین پارکینگ مورد نیاز در ساختمان، سیر کولاسیون مناسب و ساده در جهات افقی و عمودی، جانمایی مناسب فضاهای تأسیساتی در بهترین نقاط از لحاظ فاصله و عملکرد، ایجاد سالن آمفی تأتر دو طبقه مناسب برای برنامه‌های داخلی و حتی بیرون سازمانی با دسترسی مجزا از بیرون، تفکیک بخش‌ها و معاونت‌ها در طبقات و نواحی مختلف، برخورداری از نور مناسب برای همه فضاها، لابی و دید مرکزی باشکوه و پیش‌بینی فضای مورد نیاز برای توسعه از ویژگی‌های مهم دیگر این پروژه می‌باشد.