ساختمان تجاری و کارگاهی کیف و کفش دست دوز شهرک صنعتی قرچک

شرح پروژه

ساختمان تجاری و کارگاهی کیف و کفش دست دوز شهرک صنعتی قرچک:

نقطه شروع این پروژه، حادثه آتش سوزی در بازار قدیمی کفش دست دوزان در مرکز تهران بود که خوشبختانه تلفات جانی در پی نداشت. این موضوع تلنگری شد تا مسئولان اتحادیه مربوطه برای خروج از بافت متراکم، مغازه ها و واحدهای کارگاهی ناایمن و بی کیفیت و فضاهای خسته کننده، مذاکرات با شرکت شرکهای صنعتی برای خروج از مرکز شهر و ساخت مجموعه ای جدید و با کیفیت با رعایت استانداردهای به روز در شهرک صنعتی قرچک را آغاز کنند. به این دلیل که بخش زیادی از نیروهای انسانی متخصص ونیمه متخصص شاغل در این صنعت از خارج از تهران و عموماً از شرق و جنوب شرق تهران هرروزه به مرکز تهران می آیند، احداث این ساختمان علاوه بر صرفویی جویی در وقت و هزینه آنها، به کاهش بار ترافیکی سنگین تهران نیز کمک شایانی خواهد کرد. تمامی مواد اولیه، لوازم و ماشین آلات و موارد مربوط به چرخه و فرآیند تولید کیف و کفش دست دوز در این ساختمان در دسترس خواهد بود و در نتیجه به قطب اصلی این امر تبدیل خواهد شد.

ویژگیهای معماری:

ساختمان فوق در سه طبقه طراحی گردیده است. طبقه همکف اختصاص به واحدهای تجاری و طبقات اول و دوم بخش کارگاه را تشکیل میدهد.فضای تاسیسات مشتمل بر پست ورودی برق، اتاق تابلو برق، اتاق دیزل ژنراتور و همچنین موتورخانه مرکزی و منابع آب، ضمن اینکه در مرکزیت ساختمان قرار دارد، در سمت مقابل نماهای اصلی ساختمان قرار گرفته و دسترسی مناسبی نیز برای تعمیر و نگهداری دارد.

کل ساختمان تجاری بواسطه یک مفصل و در امتداد اصلی ترین محور ترددی با ساختمان پارکینگ طبقاتی در ارتباط مستقیم بوده که این امر امکان حمل و نقل بارهای کوچک از وسایل نقلیه سبک را بسیار ساده میکند.

حجم ساختمان پارکینگ در شمال ساختمان اصلی، ضمن برخورداری از تهویه طبیعی نمای اصلی ساختمان را نیز به مخاطره نمی اندازد. رمپهای مجزای ورود و خروج، تردد در پارکینگ را بسیار ساده تر میکند.

شکل گیری واحدهای تجاری حول یک محور اصلی شمالی جنوبی و محورهای فرعی شرقی -غربی است که در انتهای تمامی راهروها، پلکان فرار و راههای خروج اضطراری تعبیه شده و ساختمان را از لحاظ ایمنی در برابر حریق به کیفیت بسیار بالایی میرساند.

از ویژگیهای منحصر به فرد این ساختمان برخورداری از هوای آزاد و نور مناسب طبیعی برای تمامی واحدهای تجاری و کارگاهی و بواسطه ایجاد نورگیرها (یا حیاطهای مرکزی) در طرفین ساختمان است.

مطالعات فاز صفر و یک و تهیه نقشه های مرحله اول معماری این مجموعه در بهمن ماه سال 1402 به پایان رسید.